What to read, and not...

Det är dags för ett boktips och i och med det hälsar jag er välkomna till min senaste obsession - Johnny Weir!
Jo, det är en snubbe på framsidan, med skitsnygga ben och rumpa. Tack vare hans likhet med Loki så hittade jag honom på Tumblr såklart - denna Guds gåva till den digitala världen, men när jag tog reda på vem han var slutade jag förknippa honom med Loki omedelbart.
 
Johnny Weir är en konståkare från USA. Han är också en helt underbar person. Han är sig själv. Han är dålig på att tänka sig för innan han pratar, tycker inte om oordning, älskar kläder och mode, kan verka väldigt social och utåtriktad men är egentligen det motsatta och gillar inte främmande människor i grupp, har problem med nerverna inför tävling men är en av världens bästa konståkare någonsin, älskar att uppträda till Lady Gaga, gillar att bära päls och äta deep fried chicken fingers. Ja, och så är han gay också men det är ganska irrelevant eftersom han är född sådan och aldrig någonsin var inne i någon garderob. Problemet är bara att alla andra tycker att det är det mest intressanta med honom, inte hur många nationella mästerskap han har vunnit. Han bestämde sig för att skriva den här "ett-kvarts-sekels-liv"- memoaren 2010 efter OS i Vancouver för att han helt enkelt var less på alla spekulationer och ville dela med sig av sin egen historia under hans egen penna.
 
När man läser den här boken blir man å ena sidan väldigt tacksam för att man inte valt att bli atlet för det verkar verkligen sjukt jobbigt, å andra sidan blir man väldigt imponerad av hur Johnny har tacklat alla motgångar. Han har sig mamma att tack för det. (Livet blir lättare om man har en mor som älskar en för den man är, se nedan)
Hur som helst, jag kan prata forever om Johnny Weir, han är min nya stora idol, jag vill bara avsluta det här med att säga, att idag när jag satt på bussen hem och kom till det här stycket började jag grina. Det handlar om en presskonferens han gav under OS efter att två journalister i direktsändning sagt att han borde könstestas.
 
"My speaking out was not just for the gay world, not at all. At the Olympics I had received bucketloads of hand-drawn cards from kids, and I thought if there is one out there like me, but who doesn’t have a supportive family or friends, then I owe it to him. So it was for the gay kids, but also the kids who like science even if it’s not cool, or kids who like to stand like a flamingo with one leg tucked up underneath for hours, as I did as a child. My message was for all the “weirdos” of the world."
 
Man kan inte annat än att älska Johnny Weir. Leta upp honom på Youtube och njut! Speciellt hans alter ego Viacheslav Romanov ;)
 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Okej, över till en besvikelse. Jag blev tipsad på ett community på nätet om Trollhare. Jag kollade upp hans blogg och blev intresserad. Trollhare som egentligen heter Immanuel Brändemo är en transsexuell person med Asperger och ADHD som har skrivit en bok om sin kamp att hitta sig själv. Jag beställde den för jag tänkte att den skulle intressera mig, och det skulle den kanske ha gjort om det inte vore för att jag är grammatik- och stilist Hitler himself. Den är inte bra skriven, och ganska oläsbar. Som bloggtexter funkar Immanuels språk men inte som en hel bok. Där behövs struktur, nu är allt bara ett enda stort mish-mash av olika stilar och tankegångar. Immanuel växlar mellan narrativ berättelse, inre tankar och uppräknande av regler och fakta. Det blir för rörigt helt enkelt och svårt att relatera till ämnet. Synd, tycker jag. Lite editering från förlagets sida hade varit på sin plats. Sedan har jag en del åsikter kring Trollhares attityd men de tänker jag inte ta upp här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0